EL FORUM DE L´ESPORT RECOLZA EL MANIFEST DEL COLEF CV.


Manifest a favor de la matèria d’Educació Física per a segon curs de batxillerat en la Comunitat Valenciana

El Col·legi Oficial de Llicenciat en Educació Física i Ciències de l’Activitat Física i del Esport (COLEF CV), després de conèixer el comunicat realitzat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana en relació al PROJECTE de DECRET .../2015, de ... de ..., del Consell, pel qual s’estableix el currículum i es desplega l’ordenació general de l’Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat a la Comunitat Valenciana, com a conseqüència de la implantació de la LOMCE en la Comunitat, el professorat d’Educació Física expressa una GRAN PREOCUPACIÓ I REBUIG  manifestant el següent:

1.       Que l’Educació Física és una assignatura de reconeixement social i a dia d’avui es considerada com a un bé “d’utilitat pública”.
És tan important per a la nostra vida que la disposició addicional quarta de la LOMCE parla a més de promocionar l’activitat física i la dieta equilibrada com a imprescindible en el comportament infantil i juvenil.

2.       Que segons la Carta Internacional de l’Educació Física i l’Esport de la UNESCO (1978) “tot ser humà te el dret fonamental de accedir a l’Educació Física i a l’esport, que son indispensables per al ple desenvolupament de la seua personalitat. El dret a desenvolupar les facultats físiques, intel·lectuals i morals per mig de l’Educació Física i de l’Esport caldrà garantitzar-se tant dins del marc del sistema educatiu com en el dels altres aspectes de la vida social”.

3.       Que l’Educació Física incorpora a l’educació coneixements, destreses, capacitats i actituds relacionades amb el cos i la l’activitat motriu que incideixen directament en el desenvolupament integral de la persona, en la salut, la qualitat de vida i el desenvolupament cognitiu, relacional i afectiu.

4.       Que els adolescents que fan més exercici físic en instituts obtenen millor notes i tenen un millor rendiment cognitiu, el que implica aspecte com la capacitat verbal i no verbal, el raonament abstracte, la capacitat espacial, raonament verbal i l’habilitat numèrica. Així ho han confirmat estudis publicats en la prestigiosa revista Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports.

5.   Que la pràctica regular d’activitat física és clau per al benestar de les persones en els àmbits físic, psíquic i social (relacions interpersonal i inserció social), tal i com demostren conclusions de nombrosos estudis en adolescents (US Department of Health and Human Services (US-DHHS), 2000; Duncan et al., 2004; Gray & Leyland, 2008; Hagberg et al., 1984; Puhl y Brownell, 2003; WHO, 2002, 2004, 2007, 2010).

6.   Que la prestació de l’Educació Física està disminuint en totes les regions del món”. I que la OMS ha qualificat de pandèmia els creixents nivells de sedentarisme, així com el substancial risc d’infermetats associades”. Per tant, els retalls en la prestació de l’Educació Física sols aconseguirà incrementar aquest problema de forma exponencial.

7.       Que l’Educació Física és, en molts casos, la única opció per a compensar les limitacions imposades per les restriccions del mig i l’actual forma de vida sedentària en la nostra adolescència: obesitat, sedentarisme, addicció a les pantalles i videojocs, falta d’espais i moments de relació entre iguals, etc. promovent una utilització constructiva del oci i del temps lleure, un estil de vida saludable i unes relacions humanes més constructives.

En base a l’informe Eurydice de la Comissió Euorpea de 2013 “és molt important tindre en compte que s’estima que fins un 80% de la població en edat escolar únicament practica activitats esportives en els centres educatius” per tal raó l’Educació Física en les edats de escolarització cal que tinga una presència important en la jornada escolar si vol ajudar a pal·liar el sedentarisme, que es un dels factors de risc identificats que influeix en algunes de les malalties més esteses en la societat.
Reduir hores baix el pretext de que les extraescolar puguen suplir-les és ignorar la trista realitat de que moltes famílies manquen de recursos econòmics per a pagar activitats físic-esportives.

8.       Que segons els estudis oficial del Parlament Europeu i el Consell Superior d’Esports, existeixen recomanacions i necessitats de mantindré un mínim de tres hores d’Educació Física setmanals en l’edat escolar. Cal destacar:

INFORME DEL PARLAMENTO EUROPEO SOBRE LA FUNCIÓN DEL DEPORTE EN LA EDUCACIÓN (PROPUESTA DE RESOLUCIÓN DEL PARLAMENTO EUROPEO SOBRE LA FUNCIÓN DEL DEPORTE EN LA EDUCACIÓN (2007/2086 (INI)).

-    Considerando que la educación física es la única materia escolar que tiene por objeto preparar a los niños para una vida sana, concretándose en su desarrollo físico y mental general inculcándoles valores sociales importantes, como la honradez, la autodisciplina, la solidaridad, el espíritu de equipo, la tolerancia y el juego limpio.

-    Pide a los Estados miembros que hagan obligatoria la educación física en la enseñanza primaria y secundaria y acepten el principio de que el horario escolar debería garantizar al menos tres clases de educación física por semana, si bien debería animarse a las escuelas a superar, en la medida de lo posible, este objetivo mínimo.

9.       Que suposa una errada la reducció d’hores d’Educació Física, degut a que repercuteix directament en l’augment de l’obesitat i el sedentarisme de la població a curt plaç, sent les dues malalties considerades pel Ministeri de Sanitat com les epidèmies del segle XXI en la Unió Europea.

10.   Que a pesar de dits reconeixements i dels avanços positius en la matèria, la implementació de polítiques d’Educació Física segueix sent incoherent tal y com demostra la Conselleria amb aquesta nova mesura.

Finalment, i des de el compromís i la convicció que ens reporta el creure de manera ferma en el valor del que fem dia rere dia, en les aules d’EF i en els patis dels nostres centres, per ajudar a educar persones més felices, saludables i respectuoses, SOL·LICITEM, tal i com recomana la UNESCO, el Parlament Europeu, la Comissió Europea, el Ministeri de Sanitat, Assumptes Socials i Igualtat, i des de diferents grups d’experts del país que l’EF arribe a tota la població escolar inclòs l’alumnat de 2n de Batxillerat.


UN ALTRE ATEMPTAT DEL PP A LA RAÓ I A LA CIUTADANIA

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog