EL FORUM DE L´ESPORT RECOLZA EL MANIFEST DEL COLEF CV.
Manifest a favor de la matèria d’Educació Física per a segon curs de batxillerat en la Comunitat Valenciana
El Col·legi Oficial de
Llicenciat en Educació Física i Ciències de l’Activitat Física i del Esport
(COLEF CV), després de conèixer el comunicat realitzat per la Conselleria
d’Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana en relació al PROJECTE de DECRET .../2015,
de ... de ..., del Consell, pel qual s’estableix el currículum i es desplega
l’ordenació general de l’Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat a la
Comunitat Valenciana, com a conseqüència de la
implantació de la LOMCE en la Comunitat, el professorat d’Educació Física
expressa una GRAN PREOCUPACIÓ I REBUIG
manifestant el següent:
1.
Que
l’Educació Física és una assignatura de reconeixement
social i a dia d’avui es considerada com a un bé “d’utilitat pública”.
És
tan important per a la nostra vida que la disposició addicional quarta de la
LOMCE parla a més de promocionar l’activitat física i la dieta equilibrada com
a imprescindible en el comportament infantil i juvenil.
2.
Que segons la Carta Internacional de l’Educació
Física i l’Esport de la UNESCO (1978) “tot
ser humà te el dret fonamental de accedir a l’Educació Física i a l’esport, que
son indispensables per al ple desenvolupament de la seua personalitat. El dret
a desenvolupar les facultats físiques, intel·lectuals i morals per mig de
l’Educació Física i de l’Esport caldrà garantitzar-se tant dins del marc del
sistema educatiu com en el dels altres aspectes de la vida social”.
3.
Que
l’Educació Física incorpora a l’educació coneixements, destreses, capacitats i
actituds relacionades amb el cos i la l’activitat motriu que incideixen
directament en el desenvolupament
integral de la persona, en la salut, la qualitat de vida i el desenvolupament
cognitiu, relacional i afectiu.
4.
Que els
adolescents que fan més exercici físic en instituts obtenen millor notes i tenen un millor rendiment cognitiu, el que implica
aspecte com la capacitat verbal i no verbal, el raonament abstracte, la capacitat
espacial, raonament verbal i l’habilitat numèrica. Així ho han confirmat
estudis publicats en la prestigiosa revista Scandinavian Journal of Medicine
& Science in Sports.
5. Que la pràctica regular d’activitat física és
clau per al benestar de les persones en
els àmbits físic, psíquic i social (relacions interpersonal i inserció
social), tal i com demostren conclusions de nombrosos estudis en adolescents (US
Department of Health and Human Services (US-DHHS), 2000; Duncan et al., 2004;
Gray & Leyland, 2008; Hagberg et al., 1984; Puhl y Brownell, 2003; WHO,
2002, 2004, 2007, 2010).
6. Que
la prestació de l’Educació Física està disminuint en totes les regions del
món”. I que la OMS ha qualificat de pandèmia els creixents nivells de
sedentarisme, així com el substancial risc d’infermetats associades”. Per tant,
els retalls en la prestació de l’Educació
Física sols aconseguirà incrementar aquest problema de forma exponencial.
7.
Que
l’Educació Física és, en molts casos, la única opció per a compensar les
limitacions imposades per les restriccions del mig i l’actual forma de vida
sedentària en la nostra adolescència: obesitat, sedentarisme, addicció a les
pantalles i videojocs, falta d’espais i moments de relació entre iguals, etc.
promovent una utilització constructiva del oci i del temps lleure, un estil de
vida saludable i unes relacions humanes més constructives.
En
base a l’informe Eurydice de la Comissió Euorpea de 2013 “és molt important tindre en
compte que s’estima que fins un 80% de la població en edat escolar únicament
practica activitats esportives en els centres educatius” per tal raó
l’Educació Física en les edats de escolarització cal que tinga una presència
important en la jornada escolar si vol ajudar a pal·liar el sedentarisme, que
es un dels factors de risc identificats que influeix en algunes de les
malalties més esteses en la societat.
Reduir
hores baix el pretext de que les extraescolar puguen suplir-les és ignorar la
trista realitat de que moltes famílies manquen de recursos econòmics per a
pagar activitats físic-esportives.
8.
Que segons
els estudis oficial del Parlament Europeu i el Consell Superior d’Esports,
existeixen recomanacions i necessitats de mantindré un mínim de tres hores
d’Educació Física setmanals en l’edat escolar. Cal destacar:
INFORME DEL PARLAMENTO EUROPEO
SOBRE LA FUNCIÓN DEL DEPORTE EN LA EDUCACIÓN (PROPUESTA DE RESOLUCIÓN DEL
PARLAMENTO EUROPEO SOBRE LA FUNCIÓN DEL DEPORTE EN LA EDUCACIÓN (2007/2086
(INI)).
- Considerando
que la educación física es la única materia escolar que tiene por objeto
preparar a los niños para una vida sana, concretándose en su desarrollo físico
y mental general inculcándoles valores sociales importantes, como la honradez,
la autodisciplina, la solidaridad, el espíritu de equipo, la tolerancia y el
juego limpio.
- Pide a los
Estados miembros que hagan obligatoria la educación física en la enseñanza primaria y secundaria y
acepten el principio de que el horario escolar debería garantizar al menos tres
clases de educación física por semana, si bien debería animarse a las escuelas
a superar, en la medida de lo posible, este objetivo mínimo.
9.
Que suposa una errada la reducció d’hores
d’Educació Física, degut a que repercuteix directament en l’augment de
l’obesitat i el sedentarisme de la població a curt plaç, sent les dues
malalties considerades pel Ministeri de Sanitat com les epidèmies del segle XXI
en la Unió Europea.
10.
Que a pesar de dits reconeixements i dels
avanços positius en la matèria, la implementació de polítiques d’Educació
Física segueix sent incoherent tal y com demostra la Conselleria amb aquesta
nova mesura.
Finalment, i des de el
compromís i la convicció que ens reporta el creure de manera ferma en el valor
del que fem dia rere dia, en les aules d’EF i en els patis dels nostres
centres, per ajudar a educar persones més felices, saludables i respectuoses,
SOL·LICITEM, tal i com recomana la UNESCO, el Parlament Europeu, la
Comissió Europea, el Ministeri de Sanitat, Assumptes Socials i Igualtat, i des de
diferents grups d’experts del país que l’EF arribe a tota la població escolar
inclòs l’alumnat de 2n de Batxillerat.
UN ALTRE ATEMPTAT DEL PP A LA RAÓ I A LA CIUTADANIA
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada