Esdeveniments esportius en l'espai públic:
promoció esportiva o negoci…?
Difícil no trobar-se, un cap de setmana a València,
amb un esdeveniment esportiu en la via pública, en la platja o en altres espais
públics. El somni de la promoció esportiva a València quan, allà pels anys 80,
es va constituir la Fundació Esportiva Municipal, era precisament popularitzar
i universalitzar l'esport. No obstant açò, encara que s'haja aconseguit un
desenvolupament espectacular en l'àmbit de les activitats en espais públics, no
ens podíem imaginar que darrere d'aquesta activitat tan altruista es pogueren
amagar una amalgama d'interessos no sempre legítims. Ens trobem amb persones i entitats
organitzadores d'esdeveniments esportius que no sempre actuen de forma
ordenada. Com en qualsevol activitat social que es desenvolupa de forma
accelerada, els desajustos, entre el benefici social que es produeix i els
possibles perjudicis o molèsties que s'ocasionen, no es troben ben delimitats,
ni són proporcionats.
Si analitzem, en primer lloc, el perquè els
esdeveniments esportius en la via pública i altres espais d'ús públic de la
ciutat, han aflorat de forma tan espectacular, trobem: d'una banda que és
necessari considerar la promoció realitzada per la Fundació Esportiva
Municipal. Tot va començar amb el Circuit de carreres populars, l'impuls de la
Marató i el Triatló. Després va venir la campanya “València ciutat del
Running”. Era necessari trobar una alternativa a la política dels grans
esdeveniments esportius, desprestigiada pels continus casos de corrupció,
associats. El Pla estratègic de l'esport de la ciutat de València descriu
clarament aquest canvi de rumb en la política esportiva de la ciutat que,
tracta de substituir l'impacte econòmic dels grans esdeveniments per una
política més relacionada amb el concepte de turisme esportiu, en el qual
predomina el caràcter participatiu sobre l'espectacle; D'altra banda, la
precària situació económica del país, el canvi d'estructura productiva i els
avanços tecnològics, han impulsat la iniciativa empresarial, també en aquest
sector social que s'ha convertit en una oportunitat econòmica.
Tradicionalment havien sigut les entitats esportives
(clubs i federacions) les que organitzaven aquest tipus d'esdeveniments. Al
principi, la majoria d’aquestes activitats formaven part dels calendaris
oficials de les respectives federacions esportives. Més tard van aflorar un
tipus d'esdeveniments més populars. Alguns d'ells estaven organitzats per
associacions de veïns, falles, centres escolars, etc., la majoria de les
vegades amb el suport d'alguna entitat esportiva. L'Ajuntament oferia suport a
aquestes iniciatives amb l'objectiu de promoure l'esport per a tots i també
l'associacionisme esportiu. Per descomptat la participació era gratuïta, l'estructura
organitzativa mancava d’anim de lucre. La proliferació d'aquest tipus
d'activitats, en l'actualitat, s'ha convertit en un gran negoci. Han aparegut
iniciatives empresarials que substitueixen a les entitats de caràcter social,
esportives i altres.
On es troba hui el negoci?: en primer lloc, en la
imposició directa al participant que ara ha de pagar una inscripció i els
serveis associats; en segon lloc, en la publicitat que porta associada
l'esdeveniment, capaç de reunir a milers de persones; a més, l'organitzador,
per a aparentar altruisme associa a l'esdeveniment, la majoria de les vegades,
un caràcter solidari que actua com a “ganxo” per a l'Administració; i en tercer
lloc, en el suport i subvenció de l'Administració que contínua promovent aquest
tipus d'activitats amb el mateix objectiu que en els anys 80.
En aquests moments, València s'ha convertit en una “ganga”
per a les empreses organitzadores d'esdeveniments, que ja comencen a
organitzar-se per a repartir el pastís. D'altra banda, l'Administració,
impressionada per les llums de les càmeres, l'impacte mediàtic i la multitud en
els carrers, no s'atreveix a posar ordre.
Més ràpid que tard es van a produir problemes i
desequilibris que ja portem observant des de quasi l'inici d'aquest fenomen
social. És necessari començar a actuar, de forma proporcionada i equilibrada.
D'una banda, el benefici que aquestes activitats aporten per a la promoció
esportiva és necessari compatibilitzar-ho amb els altres usos ciutadans, evitant
així perjudicis i molèsties que puguen ocasionar-se. I d'altra banda, el suport
municipal ha de tenir en compte els beneficis econòmics i l'ànim de lucre de
les empreses organitzadores que exploten l'espai públic sense contribuir amb el
pagament de cap tipus de taxa o preu públic, partint amb un avantatge
competitiu sobre altres activitats. També la promoció esportiva de base no es
pot deixar de banda per part de les Administracions que ara centren els seus
recursos i esforços en atendre aquests esdeveniments o negocis.
L'ordenació hauria d'orientar-se, fonamentalment, cap
a tres àmbits d'actuació: en primer lloc, a la protecció dels drets del
participant, de la seua seguretat i la conciliació amb els drets dels veïns; en
segon lloc, la regulació de les activitats econòmiques que s’aprofiten i es
desenvolupen en el domini públic; i en tercer lloc, la política de promoció
esportiva que ha de justificar-se per la funció social i les competències
municipals en matèria esportiva.
Qui posarà ordre a aquest desequilibri abans que siga
tard?
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada